29 juni 2009

Söndagssemlor på måndag



Härliga söndagmorgon vaknade vi sent först vid elvatiden, steg upp vid tolv och vevade ihop en semledeg. Härliga semlor med linfrön. Janne snurrade sen semlorna när jag gjort degen och den fått jäsa. Bra arbetsfördeling tycket vi båda, och bra är det ju när man kommer överrens om saker och ting.



Imorse gjorde jag morgonmål och vi åt förstås av de överblivna semlorna. Några frös jag in för det finns inget värre än torra semlor. Nu kan man njuta av dem nån annan dag genom att värma dem och då är det ju nästa som nybakta.
Nu lät det nästan som om vi aldrig skulle äta morgonmål eftersom jag är tvungen att skriva om det, men så är icke fallet. Vi älskar att börja morgonen med ett rejält morgonmål, oftast hör ägg och gröt till.




Vill passa på att hälsa alla finska och förstås och svenska läsare välkomna till Kangasala nästa fredag och lördag då det ordnas Rompetori på Pikkola skolas gård. Vi skall också vara där och sälja. Rompetori är som megaloppis, egentligen menat för att sälja gamla bildelar, men på senare år har också andra börjat sälja sina gamla saker där. Tidigare år har jag bara varit kund, men ifjol bestämde vi oss för att i sommar skall vi också ha ett eget stånd.

Vi har just tömt min källare på en massa saker och en hel del av det skall nu dit nästa vecka alltså, den 10-11.7 kl.15-22 och 9-16.
Om du behöver vägbeskrivning så är det bara att fråga.

Ha en skön start på den nya veckan!

3 kommentarer:

alegni sa...

liknande marknad ordnas i nykarleby (juthbackamarknaden) i slutet av augusti, så om ni aldrig besökt österbotten tidigare, rekommenderar jag att ni gör det då :)

alegni sa...

ser man på - jag är också från jeppis :)
juthbackamarknaden infaller den 21-22 augusti. själv har jag bara besökt marknadeen en enda gång.

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

mmm luktar ju nybakt ända till ig ju!!! Smarrigt!!!

~~Kram önskar Millan!!~~
Ha en finfin vecka!!~
~~♥~~