18 augusti 2010

Ett hus eller?







Hej nu har jag väl hållit er på halster tillräckligt länge?!

Nej vi har inte köpt ett hus, utan en kolonistuga, med ca 25 kvadrat på nedrevåningen och egentligen lika mycket till, men inte full ståhöjd på övrevåningen. Jag klarar av att stå på mitten av övrevåningen, men sen får nog också jag böja mig.

Kolonistugan (siirtolapuutarhamökki) blir ett substitut för oss stadsbor. Jag älskar ju att bo inne i centrum, men skulle ändå villa ha ett egnahemshus, så det här är en bra kombination. Det tar ca fem minuter för oss att köra till stugan. Detta betyder att det är lätt att åka dit, man kan också ta cykeln eller bussen, som stannar precis utanför porten till området. Om man glömt något är det bara att åka efter det. Jag kan åka dit över dagen och komma hem till kvällen om jag vill.

Just nu håller vi på och gör lite renovering, det blir inte så mycket, men furufärgen ska bort. Jag förstår inte hur man kan tycka att furu är vackert. Nu målar vi all furu vitt. Jag har satt upp en ny tapet. Ni ska få se så småningom, men nu får ni se hur det såg ut, när vi köpte det.



I köket kommer det att bli öppna hyllplan, jag har redan tagit ner skåpen.







ha det bra, det kommer mer bilder senare så håll ut.

9 kommentarer:

Moster och jag sa...

Låter ju riktigt trevlig med kolonistuga. Ni kommer säkert att få det riktigt mysigt där.
Men ska jag erkänna så trodde jag faktiskt att ni hade köpt hus.
Ha de bra! kram!!

alegni sa...

så skoj med en egen kolonistuga. den ser mycket större ut än den låter! jag kan tänka mig att du kommer att trivas med att inreda där inne :)

Louise sa...

Gratulerar till liten stuga...för det verkar faktiskt som en sommarstuga. Mycket större än de kolonistugor jag sett i Helsingfors :) Kommer att bli fint!

Galleri MochB sa...

Oj så mysigt det låter :O) Ser ut som ett litet hus i mina ögon, som en sommarstuga kanske?? Där kommer ni säkert att trivas och ha det bra!

StrandviksVillan sa...

Men åååh så mysigt med en liten stuga!! Perfekt när man bor i stan och att ni dessutom har så nära.
Du/ni kommer nog att förtrolla den stugan till nåt alldeles extra fint och mysigt! Ojoj så jag väntar på bilder! :)
Lycka till!
kram, A-C

Livet på Vestergård sa...

Grattis till kolonistugan! Där kommer ni att få det riktigt mysigt.
Ha en skön helg! Kram Kicki

Anonym sa...

Onnea talollisille!! Onkos se tuossa meidän naapurissa? -Tanja

Ullis sa...

Grattis till stugan!
Den kommer säkert att bli alldeles härlig efter att du/ni har haft tid att pyssla om den.

alegni sa...

den ser sååå mycket bättre ut idag! tänk, vad lite vitfärg kan göra!!