10 september 2008

Smått och gott

Hej på er alla

Jag har så dåligt samvete eftersom jag inte har haft tid att göra några inlägg. Jag har nog flitigt läst era bloggar och vet ni vad jag vann jättefina saker hos Anu med bloggen Valloittava valkoinen. Så nu får jag bara sitta här hemma och invänta paket. Idag kom det faktiskt ett paket från Anna med bloggen Levindas värld, men det hade jag ju beställt av henne så det var ju väntat. Vad det var skall ni få se nån annan dag.

Förra fredagen var vi i Helsingfors eftersom där ordnades för elfte året i rad finska mästerskap i fyrverkerier. Jättefina sådan sköts upp av fem olika firmor och det var det Åländska gänget som vann.


Måste medge att jag inte är helt säker på att detta är vinnar raketer...



Men visst är de fina, fast inte kan ju dessa bilder beskriva hur fint det egentligen var.




Den här pallen köpte jag i somras på Tulavippan i Gagnef, den är perfekt i köket då man behöver nå de övre skåpen. På vår resa till Dalarna köpte jag också en härlig gammal köttkvarn av en dam, som hade en gårdsloppis i en gammal lada.




Köttkvarnens enda funktion är att se vacker ut i mitt kök.

Som jag skrev i förra inlägget så gillar jag faktiskt hösten, det är så vackert där ute och jag älskar att tända ljus och bara mysa inomhus. Men en sak avskyr jag och det är då solen bestämmer sig för att lysa på kvällen just vid den stund som jag bestämt mig för att tända ljus, då försvinner ju stämningen....

I söndags hade vi tidig väckning med Janne, vi skulle nämligen till bakluckeloppis på centraltorget. Kvällen innan hade vi fyllt paketbilen till bredden med grejer, som skulle säljas. Lite orolig var jag eftersom man inte kunde reservera en plats på torget, utan bilarna togs in i den ordning de anlände. Det betydde att jag hade bestämt att vi skulle vara där redan klockan sju eftersom man från klockan åtta skulle släppa in bilarna. Vi var där halv åtta och då stod det cirka 20 bilar före oss i kö, så vi hade tur, vi fick nämligen en plats. Vi hörde senare att arrangörerna varit tvugna att avfärda 50 bilar. Det var ju synd, eftersom de hade fyllt sina bilar och sen blev tvugna att åka hem tillbaka. Det blev en lyckad dag för oss, ungefär 10 000 människor besökte torget och vi sålde en hel del grejer, visst var vi tvugna att packa hem en del också, men det hör ju till. Lite stolt är jag dessutom över mig själv för jag hade bestämt att jag inte skulle gå runt och fynda den här gången och jag höll det. Yes!

Kram Sabi


3 kommentarer:

Levindas Värld sa...

Hej!

Va roligt att höra att paketet kommit fram till dig och inte hamnat på villovägar nånstans :). Hoppas du blev nöjd!

Vilken söt liten pall du har fyndat! Jag brukar också åka till Tulavippan ibland, det är så stort å finns så mkt grejer!

Jag måste hålla med om att jag njuter av hösten som kommit, tycker mkt om den :). Det som är jobbigt att att man blir så herrans trötter...

Nåja, kramis!

Linnéa sa...

Hej hej! Vilka fina fynd! Bokstäverna köpte jag på Tiimari i Luleå. De hängde liksom i entrén, direkt innanför dörrarna. De fanns i 2 storlekar: 29 kr/39kr styck. Lycka till i ditt letande! Jag tycker att de borde ha samma sortiment i finland, ju. Kram// Linnéa

alegni sa...

jag letade förtvivlat efter mammas gamla köttkvarn senast jag besökte mitt barndomshem. ända tills mamma kom ihåg att hon sålt den på loppis...
fyrverkeri är ganska roligt att se på håll o bara man slipper betala själv ;)