22 februari 2010

Vad ska vi äta idag då?


Varje dag samma saker att fundera på, vad ska man laga för mat? Är det någon annan där ute som har samma problem? Det är helt ok att göra maten, men att hitta på vad, är det stora problemet.
Jag hör till dem som ofta testar något nytt och sen glömmer jag bort det fast det kan ha varit hur gott som helst. Det här gör ju att det blir ännu svårare att hitta på saker att göra till middag när det alltid ska söka ett nytt recept.
Berätta gärna era bästa recept. Om de är snabba och enkla är det ännu bättre.

Ha en bra start på den nya veckan

3 kommentarer:

Kamomilla sa...

Ja, jag kan inte ge råd... min man härskar i köket. och idag när han är bortrest så har hans dotter fixat hemlagad pasta och kötttsås...

alegni sa...

samma problem här, det är värst det där med att hitta på. igår lagade jag turkiska makaroner, som tillreds så här:

blanda salt och vitpeppar och ca 3 rivna eller krossade vitlöksklyftor i 2-3 dl naturell yoghurt (jag brukar använda turkisk, för den är så härligt tjock i konsistensen). låt yoghurtblandningen vila i kylen medan du gör resten.
koka vanliga makaroner (till fyra personer kokar jag en påse, det brukar bli över så maken får ta till jobbet följande dag).
stek 400 maletkött och en lök och krydda med salt, svartpeppar och evenutellt någon köttkrydda. blanda köttet med de avrunna makaronerna.
smält 50-75 g smör och tillsätt ganska rikligt med paprikakrydda.
när allt är klart bygger man upp portionen så att makaroni- och köttblandningen kommer längst ner, därefter yoghurten och till slut ringlar man lite paprikasmör över hela härligheten.
det blir jättegott, jag lovar!

Ullis sa...

Låter jättegott!
Kolla min favorit: http://ullisinc.blogspot.com/2010/01/sirloin-chapman.html
Sirloin Chapman är jättegott!