14 juli 2010

S som i sommar och saft



Länge sen sist, har haft datorstrul och har faktiskt inte heller velat sitta vid datorn i den här hettan. Hettan är inte över än, men datorn funkar någorlunda. Inte helt perfekt.

En dag bestämde jag mig för att tömma frysen på lite rabarber från ifjol och det resulterade sen i rabarbersaft. Använde ett enkelt recept från Drömhem och trädgård nr 6, väldigt enkelt. Ifall di inte har tidiningen så kommer receptet här.

1 kg rabarber

2 liter vatten

4 kryddnejlikor

2 kanelstänger

2-2 1/2 dl socker

Skölj och skär rabarbern i bitar. Koka rabarber, vatten och kryddor tills rabarbern mosar sig, ca 10 minuter. Låt saften rinna genom en silduk.Rör ner sockret i den varma saften. Häll upp saften på flaskor och förvara i kylen. Späd med kallt vatten och servera välavkyld.





Blev verkligen jättegott och nu när det är så här varmt måste man ju komma ihåg att dricka mycket. Bästa törstsläckaren är ju förstås vatten, men rabarbersaften blev en god tvåa.



Nu tror jag att jag skall ta mig en avsvalkande dusch igen.

Ha det så bra och kom ihåg att tanka.

1 kommentar:

Moster och jag sa...

Mmmm...saften låter riktigt god. Det behövs nog mycket drickbart nu just.
Det receptet skall jag pröva också.
Ha de bra i värmen! kram!!